Ádám-Darvas-Hidegkuti: A labdarúgás bűvös négyszöge

Részlet a könyvből:

FELVEZETÉS

Elképzelhető, hogy a könyv olvasása után hiányérzete marad az olvasónak. Ezt tudjuk be annak, hogy a futball fejlődött, az oktatásmódszertana modernizálódott az évek során. Azonban, ha a sorok mögé nézünk, akkor láthatjuk, hogy az a fajta gondolkodásmód, ahogy elődeink megközelítették a futballt idő és értékálló. Ma ugyanezzel a tartalomjegyzékkel simán neki lehetne fogni egy szakkönyv megírásának.

A következőkben nézzük a könyv egy-két időtálló bölcseletét!

  • A szerzők fontosnak tartják a futball iparági szinten való egységes értelmezését
  • Az oktatás célja: az egységes játékfelfogás (stílus) kialakítása Nem játékrendszer oktatása, nem visszavont centerjáték tanítása, hanem játékfelfogás kialakítása
  • Oktatás, stílus és poszttechnikán keresztül.
  • Stílusoktatás stílusjellemzőkön keresztül. (Cél: a gyors, sokmozgásos, változatos, helycserés támadójáték kialakítása)
  • A játékfelfogásért, stílusért a „bűvös négyszög” a felelős
  • Alakzatokban (négyszög, háromszög) gondolkozz!
  • A stílust, a játékfelfogást domináns formaelem jellemzi. Esetünkben: négyszög, háromszög.
  • Gondolkodó edző prototípusa:
    • aki alakzatokban gondolkodik (nem viccből a könyv címe: A labdarúgás bűvös négyszöge)
    • aki szüntelenül elmélkedik az alakzatépítő és bontó játék fejlesztéséről
    • aki állandó labdarúgó-problémafelvetésével egy permanens szellemi fejlődési pályán van pályafutása alatt
    • aki problémamegfogalmazó, problémakereső és problémamegoldó gondolkodással rendelkezik
    • aki újító csapatjáték-tervezésben gondolkodik
    • aki hithűen kitart az egységes játékfelfogás koncepciója mellett.
    • Csapatjáték kialakítása támadásvezetéses, játékhelyzet-megoldó gyakorlatokon keresztül, amelyeknek tartalmaznia kell az alábbi kritériumokat (by Verbényi József). A gyakorlatok felépítése feleljen meg az alábbi hármas követelménynek:
  1. A támadásvezetéses gyakorlat tartalmazza a domináns játékfeladat előzményét
  2. A támadásvezetéses gyakorlat tartalmazza a domináns elemet
  3. A támadásvezetéses gyakorlat tartalmazza a domináns elem következményét
    • A leszabályozott, megtervezett játék is lehet kreatív. Lásd. gyors, sokmozgásos, változatos, helycserés támadójáték kialakítása.

Az Aranycsapat által reprezentált stílus leoktatására tett már egy kísérletet Bukovi-Csaknády: Az ifjúsági labdarúgók felkészítése (1954) című könyvben. Azonban jelen kiadványunk (megjelent 1958-ban) – miután felnőtt edzőkhöz szól -, pontosabban közelíti meg a problémakört. A két könyv szellemiségében, mélyebb tartalmában egymásra épül, leszámítva a technika gyűjtőfogalom téves értelmezéséből keletkező hibákat.

Ferenczi Attila

Méret: B5

Terjedelem: 182 oldal

Ára: 3000 Ft (pdf verzióban)

 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

*