Részlet a könyvből:
FELVEZETÉS
Elképzelhető, hogy a könyv olvasása után hiányérzete marad az olvasónak. Ezt tudjuk be annak, hogy a futball fejlődött, az oktatásmódszertana modernizálódott az évek során. Azonban, ha a sorok mögé nézünk, akkor láthatjuk, hogy az a fajta gondolkodásmód, ahogy elődeink megközelítették a futballt idő és értékálló. Ma ugyanezzel a tartalomjegyzékkel simán neki lehetne fogni egy szakkönyv megírásának.
A következőkben nézzük a könyv egy-két időtálló bölcseletét!
- A szerzők fontosnak tartják a futball iparági szinten való egységes értelmezését
- Az oktatás célja: az egységes játékfelfogás (stílus) kialakítása Nem játékrendszer oktatása, nem visszavont centerjáték tanítása, hanem játékfelfogás kialakítása
- Oktatás, stílus és poszttechnikán keresztül.
- Stílusoktatás stílusjellemzőkön keresztül. (Cél: a gyors, sokmozgásos, változatos, helycserés támadójáték kialakítása)
- A játékfelfogásért, stílusért a „bűvös négyszög” a felelős
- Alakzatokban (négyszög, háromszög) gondolkozz!
- A stílust, a játékfelfogást domináns formaelem jellemzi. Esetünkben: négyszög, háromszög.
- Gondolkodó edző prototípusa:
- aki alakzatokban gondolkodik (nem viccből a könyv címe: A labdarúgás bűvös négyszöge)
- aki szüntelenül elmélkedik az alakzatépítő és bontó játék fejlesztéséről
- aki állandó labdarúgó-problémafelvetésével egy permanens szellemi fejlődési pályán van pályafutása alatt
- aki problémamegfogalmazó, problémakereső és problémamegoldó gondolkodással rendelkezik
- aki újító csapatjáték-tervezésben gondolkodik
- aki hithűen kitart az egységes játékfelfogás koncepciója mellett.
- Csapatjáték kialakítása támadásvezetéses, játékhelyzet-megoldó gyakorlatokon keresztül, amelyeknek tartalmaznia kell az alábbi kritériumokat (by Verbényi József). A gyakorlatok felépítése feleljen meg az alábbi hármas követelménynek:
- A támadásvezetéses gyakorlat tartalmazza a domináns játékfeladat előzményét
- A támadásvezetéses gyakorlat tartalmazza a domináns elemet
- A támadásvezetéses gyakorlat tartalmazza a domináns elem következményét
- A leszabályozott, megtervezett játék is lehet kreatív. Lásd. gyors, sokmozgásos, változatos, helycserés támadójáték kialakítása.
Az Aranycsapat által reprezentált stílus leoktatására tett már egy kísérletet Bukovi-Csaknády: Az ifjúsági labdarúgók felkészítése (1954) című könyvben. Azonban jelen kiadványunk (megjelent 1958-ban) – miután felnőtt edzőkhöz szól -, pontosabban közelíti meg a problémakört. A két könyv szellemiségében, mélyebb tartalmában egymásra épül, leszámítva a technika gyűjtőfogalom téves értelmezéséből keletkező hibákat.
Ferenczi Attila
Méret: B5
Terjedelem: 182 oldal
Ára: 3000 Ft (pdf verzióban)