A 4-2-3-1-es játékrendszer különböző játékstílusokban, avagy Hogyan legyünk stílusedzők?

A maga nemében könyvkuriózum.

Ára: 8700 Ft+ postaköltség

Megrendelhető: ferenczi.attila59@gmail.com

A kiadvány jelenleg csak pdf verzióban érhető el. Ára: 7000 Ft

Tisztelt Olvasó!

Hiánypótló mű megírására vállalkozom ebben a kiadványomban. Talán a világon nem született még egy ilyen könyv, mely azt próbálja bemutatni, hogy hogyan tudnánk kialakítani más-más stílusú játékot, ugyanabban a játékrendszerben.

A STÍLUS KIINDULÓ PONTÚ edzői gondolkodás, magyar edzők találmánya.

Ez az egyedülálló innováció eltűnt az 1960 – as években a TF által megújított  edzőképzésből.

Az 1997-ben bevezetett Mezey György és Both József nevével fémjelzett UEFA rendszerű edzőképzés sem ismerte fel ennek fontosságát.

2006-ban megjelent A TRADICIONÁLIS MAGYAR LABDARÚGÁS ALAPELVEI című könyvem volt az, mely ismételten felszínre hozta ezt a fajta edzői gondolkodásmódot.

Ismét visszahozta a szakmai közéletbe a STÍLUST, mint gyűjtőfogalmat, mint minden dolognak a lényegét.

Ezért is mondta Georges-Louis Leclerc grófja:

  • A stílus, maga az ember!

Az elődeink által megalkotott labdarúgó gondolkodásmód szinkronban van a polgári életben használatos gondolkodásmóddal.

Értsd:

Azért mert valaki labdarúgó szakember lesz, nem kell másképp gondolkodnia, mint a hétköznapi életben. Vagyis futballban is a jól bevált „furmányos, józan, paraszti észt” kell használni.

A stílus kiinduló pontú gondolkodásmód megtalálható pl. a televíziózásban is, ahol minden műsor kulcsszereplője a stylist, aki meghatározza a műsor, a szereplők design-ját és karakterét.

Az edző sem más a maga területén, mint stylist, azaz stílus kialakítására szakosodott szakember, más néven STÍLUSEDZŐ.

STÍLUSEDZŐként sincs más dolgunk, minthogy első lépésben kialakítsuk csapatunk SAJÁT STÍLUSÚ játékát. Hogy ezt milyen játékrendszerben teszi meg az edző, ez már az ő választása.

Stílust ötféleképpen lehet kialakítani.

  • A csapat által játszandó stílust az edző játékfelfogása határozza meg. Példa erre Verebes József munkássága a 80-as években, amikor az előző évben a kiesést éppen csak elkerülő Rába ETO, Verebes érkezésével és újonnan kialakított innovatív stílusú játékával, halomra verte az egész magyar NB I-t. De példa rá Guardiola esete a Bayern csapatával, aki egy felkészülési időszak alatt átállította a Bayern játékát.
  • A csapat által játszandó stílust, az egyesület klubtradíciója vagy az ország futballkultúrája határozza meg. Példa rá Brazília. Brazília száz éve ugyanabban a stílusban futballozik, és száz év múlva is ugyanabban a stílusban fog futballozni. A Barcelona is – klubcsapatként -, tradicionális futballstílust képvisel. Ettől a stílustól eltérni nem lehet!! Aki edzőként ezen – a tradicionális stíluson – változtatni akar, az bukásra van ítélve. Erre példa Capello esete a Real Madriddal. A Real Madrid bajnokságot nyert Capelloval, mégis a közönség elüldözte őt. Miért?

Azért mert a Capello által meghonosított „olaszos iskola” idegen volt a Real tradicionális stílusától.

  • A kialakítandó stílust a rendelkezésre álló játékosállomány határozza meg. Példa erre Kovács Ferenc munkássága a 80-as évek közepén a Videoton csapatánál, mellyel második helyet ért el az UEFA kupában.
  • Válogatott esetén, a kialakítandó stílust a bajnokságban domináló / vezető csapat játékstílusa határozza meg. Ezen tanítás Baróti Lajos bölcselete.

Ezen bölcselet azonban csak a több stílust megjelenítő kultúrákra igaz, olyanokra, mint például hajdanában a magyar futballkultúra volt.

Jelenleg a spanyol futballkultúra hasonlít a régi magyarra, ahol a Barca és a Real,- mint két domináns csapat -, egészen más stílusban jeleníti meg játékát.

  • A csapat által játszandó stílust, a játékosok önmaguk, spontán alakítják ki. A 20-30-as években – általában – a stílust meghatározó poszt a támadást befejező center poszt volt. Hiszen a játék szervezése attól függött, hogy a gólt lövő játékost mi módon tudták játékba hozni. Ha jól fejelt, akkor felívelték a labdát (hosszú stílus). Ha jól cselezett lábra adták neki a labdát (rövid stílus). Ha gyors volt, indították (hosszú stílus).

Nagyon fontos a stílus jelentőségnek megértése, mert a futballban a stílus biztosítja a flexibilitást.

Miért??

  • Azért, mert ugyanazt a stílust le lehet játszani különféle játékrendszerekben. Példa rá a brazil válogatott, amely minden VB-n más játékrendszerben játszik, de a stílusa ugyanaz marad. De a dolog fordítva is igaz.
  • Ugyanabban a játékrendszerben lehet más-más stílusban játszani. Például a 4-4-2-es játékrendszernek ismeretes brazil verziója, angol verziója, olasz verziója. Mindegyik más és más.

Az előzőekből a legfontosabb:

  • a FLEXIBILITÁST A STÍLUS BIZTOSÍTJA, ÉS NEM A JÁTÉKRENDSZER, mint ahogy azt tévesen hiszik hazánkban és a világban (UEFA és FIFA).
  • a különböző stílusokban, ugyanannak a játékhelyzetnek teljesen más a megoldása.

Könyvünkben azt mutatjuk be, hogy hogyan lehet, korunk legdivatosabb játékrendszerében a 4-2-3-1-ben, különböző stílusban, leszabályozott játékkal, KREATÍVAN futballozni.

A művünkben ismertetett működési és oktatási elvek azonban nem csak a 4-2-3-1-es játékrendszerre igazak, hanem bármely más játékrendszerre, így például a 4-4-2, 3-5-2, 4-6-0. 4-3-3, 4-4-1-1 stb. formációkra is.

Kellemes időtöltést, jó szórakozást.

Bp. 2013.03.10.

Ferenczi Attila

edző,szakíró

játékelmélet kutató és fejlesztő

TARTALOMJEGYZÉK 

Elméleti ismeretek                                                                                              

  • A játékmodell
  • Alakzatelméleti alapok
  • A döntő helyen, döntő pillanatban, döntő fölény létrehozásának elve
  • Tempótámadás
  • Támadásszervezési feladatok
  • Védekezésszervezési feladatok
  • A technika, a stílustechnika kérdésköre
  • A labdarúgó technika értékelése a játékhelyzet megoldás függvényében
  • Mi hozza létre a stílust?
  • A kommunikáció iránya és funkciója

Van Gaal stílus                                                                                                     

  • Alapalakzatok megoldása
  • Milyen alakzatot lát a labdás játékos?
  • A felnézés rangsorrendje
  • Szélen indított labdakihozatal
  • Tengelyben indított labdakihozatal
  • Oktatás hátulról
  • Oktatás elölről
  • A folyamatmodellezett pozíciós játék
  • Pozíciós játék tervezése 4-2-3-1-es játékrendszerben
  • Ingagyakorlatok
  • MTK U 17 edzése

Maarwijk stílus                                                                                                   

  • Az innovatív holland futball filozófia jelenlegi trendjei
  • Maarwijk stílus
  • Milyen alakzatot lát a labdás játékos?
  • Alapalakzatok megoldása
  • Felnézés rangsorrendje
  • Maarwijk játékrendszerei
  • Átmenet védekezésből támadásba
  • Átmenet támadásból védekezésbe
  • Labdajáratás
  • Oktatás elölről
  • Oktatás hátulról
  • Ingagyakorlatok

Kosárlabda stílus                                                                                              

  • A kosárlabda stílus algoritmusa
  • Alapmozgások, alaptechnikák
  • A „Rúgd és fuss!”-tól, a „Passz és beindulás!”-ig
  • Poszttechnikák
  • Labdajáratás
  • Labdakihozatal szélen
  • Labdakihozatal tengelyben
  • Oktatás elölről
  • Pozíciós játékok
  • Ingagyakorlatok

Kombinációs stílus                                                                                           

  • Alapalakzatok és megoldásai
  • Labdakihozatal szélen
  • Labdakihozatal tengelyben
  • Szélső poszttechnika
  • Oktatás elölről
  • Gyakorlatok
  • Ingagyakorlatok
  • Pozíciós játékok

Barca stílus                                                                                                         

  • Alapalakzatok és megoldásaik
  • Milyen alakzatot lát a labdás játékos?
  • A felnézés rangsorrendje
  • Labdakihozatal szélen
  • Labdakihozatal tengelyben
  • Szélen kezdett, átlósan befejezett labdakihozatal
  • Oktatás elölről
  • Oktatás hátulról
  • Gyakorlatok

Egervári „stílus”                                                                                                

  • Csapatjáték oktatása játékszerepekkel

Kiegészítés                                                                                                   

Összefoglalás                                                                                                     

Zárszó

Alapfogalmak

Irodalomjegyzék